Varma såser

Jag har några standardsåser som går väldigt snabbt att göra med få ingredienser. Det är väl en småbarnsmammas bästa verktyg - snabb och god mat!

De varma såserna påminner mycket om de kalla, men i de varma brukar jag även ha i buljong. När jag gör varm sås använder jag grädde istället för turkisk yoghurt. För mjölkallergiker används IMat - havregrädde eller Alpro sojagrädde. Tänk på att om såsen råkar koka på för hög värme med havregrädde så blir den "prickig", men det rör du lätt bort. Inget händer med smaken. 

Fisksås: Finhacka gul lök. Smält smör i en kastrull och bryn löken i smöret. Smula ner en fiskbuljongtärning i lökfräset och rör runt. När buljongen har löst upp sig, häll i 3 dl grädde. Blanda ner 1 msk grovkornig senap och smaka av med salt och peppar. Tillsätt ev mer senap efter smak... Mixa såsen med stavmixer om någon har ont av lökbitarna. Såsen passar bäst ihop med kokt potatis som tillbehör till fisken. Till denna såsen passar vit fisk allra bäst.

Fisksås med ishavsrom är ett alternativ till ovanstående sås. Den är också gjord på en fiskbuljongtärning som bryns i smör tillsammans med finhackad lök. Häll över grädde och smaka av med salt o peppar. Mixa såsen med stavmixer och blanda sedan ner några teskedar ishavsrom. Klar att servera! Såsen är särskilt god till lax.

En varm sås med soltorkade tomater och basilika är jättegott till ugnsgrillade kycklingfiléer. Finhacka tomaterna och basilikan. Fräs tomaterna i sin egen olja och lite smör i en panna. Krydda med salt och peppar. Vänd ner basilikan och häll på grädde. Skyn som hamnar i långpannan i ugnen vid ugnsgrillningen av kycklingfiléerna (se Kyckling) används till att höja smaken ytterligare på såsen. Rör i mängden sky efter smak. Red eventuellt såsen om den blir för "blöt". Smaka av. Servera gärna klyftpotatis eller ris till kycklingen. För ett bättre val av kolhydrater, välj ugnsrostade rotfrukter istället för potatis eller ris.

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)