Bra val

För er som vill hålla igen lite på kalorierna så finns det många bra val man kan göra.

De rätter som jag har valt att laga och dela med mig av här på hemsidan visar inte alltid bara "bra val". Men alla går att välja som "bra val". Tacogratinen går alldeles utmärkt att äta med sallad om chipsen undantas. En köttfärssås med en grönsallad och lite rotfrukter är jättegott och ett bra val! Vill man absolut ha pasta till så väljer man en fullkornspasta. Köttfärspajen, däremot, är svår att göra till "bra val" men om den görs på fullkornsmjöl alternativt dinkelmjöl så blir det ett bättre val.

Välj fullkornsprodukter framför "vita" produkter såsom vitt ris, vit pasta etc. Välj grövre bröd och läs gärna på innehållsförteckningen på brödet. Där det står "Kolhydrater - varav sockerarter" skall det vara max 5g som är "varav sockerarter".

Istället för ris, pasta och potatis kan man med fördel välja grova eller varma grönsaker. Exempel är rotfrukter, kål av olika slag, majs, broccoli mm. Det är jättegott att rosta rotfrukter i ugnen ihop med lite finskuren purjolök, lite timjan och en god olja på. När de är klara så strör man lite flingsalt ovanpå och blandar runt. Enkelt och jättegott! Matvete är också ett bra alternativ till ris, pasta o potatis. Matvete finns färdigt på burk för den som vill göra det enkelt, bara att öppna och hälla ner i en grönsallad. Lite bönor till det, så är maten nyttigare i många avseenden än att ha vitt ris eller pasta till köttet, fisken eller vad det nu kan vara.

En härligt grillad kycklingfilé, en hög rostade rotfrukter samt lite vattenrika grönsaker (sallad, tomat, gurka, lök etc) är en alldeles utmärkt måltid OCH ett bra val! Lite god vinägerdressing (se Kalla såser) på salladen så blir rätten komplett!

Glöm inte fettet men använd bra fett! Exempel på bra fett finns i nötter, avokado och rapsolja.

Det går att göra bra val även inom området sallader. Ruccola, spenat och mangold innehåller t.ex mer proteiner än isbergssallad. Eftersom proteiner mättar väldigt bra rekommenderar jag ovanstående sorter framför isbergssallad eller varför inte blanda lite. Machésallad är för övrigt en personlig favorit som jag gärna blandar med både ruccola och spenat.

Bra val av proteiner är skaldjur, fisk, kalkon, kyckling men även kött. Keso, bönor och linser hör också till proteiner.

Lite om mjölkallergi...och bra val för dig som är intolerant.

I vår familj har vi haft mjölkallergi och vi har aldrig känt att det har varit en begränsning i vår matlagning. Alla rätter kan göras helt mjölkfria. Det finns jättemånga bra ersättningsprodukter på marknaden. De flesta välsorterade mataffärer har idag ett brett sortiment av soja- och havrebaserade produkter. Mjölk ersätts med havremjölk eller sojamjölk. Cremé fraiche ersätts av Sour supreme och smör ersätts av mjölkfritt smör.

Ni vet väl att det går alldeles utmärkt att göra pannkakor med havremjölk? De blir jättegoda, här har de haft en rykande åtgång!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)